چهارشنبه ۰۳ اردیبهشت ۰۴

وظايف كارشناس ديجيتال ماركتينگ

وظايف كارشناس ديجيتال ماركتينگ

يكي از وظايف مهم كارشناس ديجيتال ماركتينگ سنجش و اندازه‌گيري نرخ تبديل (Convertion rate) است.

اين فعاليت بايد به صورت مستمر انجام شود و بر اساس نتايجي كه مورد انتظار با اهداف تعيين شده بوده، اصلاحات لازم انجام شود.

نرخ تبديل مي‌تواند براي هر هدفي باشد مثل تعداد فروش ، تعداد جذب ليد ، ميزان بازديد از يك صفحه ، تعداد دانلود يك فايل ، تعداد كليك روي لينكهاي داخل ايميل. نرخ تبديل به كليك يا همان CTR.

براي مطالعه بيشتر: ctr چيست؟ تعريف كامل نرخ كليك

يكي از كارهاي اجتناب‌ناپذير در ديجيتال ماركتينگ توسعه و مديريت كمپين‌هاي مربوطه است.

كارشناس بايد با خلاقيت خودش يا با كمك تيم، كمپين‌هاي متنوعي را ايجاد و توسعه دهد و آنها را مديريت كند. البته فراموش نكنيم تمام كمپين‌ها بايد مورد سنجش قرار بگيرند و فقط كمپين راه انداختن توجيه‌پذير نيست.

ديجيتال ماركتينگ مانند يك چتر است كه تمام تكنيك‌ها زير اين چتر قرار ميگيرد.كارشناس بايد علاوه بر اينكه با اين تكنيك‌ها آشنا باشد توانايي استفاده از آنها را نيز داشته باشد.

مثلا از سئو براي پيش برد افزايش ترافيك و جذب بازديدكننده استفاده كند.

با بهينه‌سازي paid search آشنا باشد و بتوانند در جاهايي كه لازم است تا حد ممكن مبلغ هر كليك را كم كند يا بتواند بهترين عبارات را براي جذب ترافيك مناسب انتخاب كند.

يا مثلا با انواع سايتهاي PPC آشنا باشد و بعد از همكاري با هر كدام بهترين سايت PPC بر اساس ميزان كيفيت را انتخاب كند.

كارشناس ديجيتال ماركتينگ بايد روي شبكه هاي اجتماعي شركت نظارت داشته باشد و استراتژي مناسبي براي حضور در اين فضا انتخاب كند.

صرف پست گذاشتن به بهانه اينكه داريم شبكه اجتماعي شركت را بروز نگه ميداريم دليل موجه‌اي براي حضور در اين فضا نيست. مثلا امروز حادثه پلاسكو را تسليت گفتيم ، ناراحت شديم و ابراز همدردي كرديم ، فرداش پيشاپيش نوروز را تبريك نگيم و كاربران را به رقص و شادي سال نو دعوت نكنيم.

كارشناس ديجيتال ماركتينگ همواره بايد با ساير شركتها و همكاران در ارتباط باشد و از ظرفيت آنها براي ايجاد هم‌افزايي بيشتر استفاده كند.

طبيعتا اين هم‌افزايي بايد در جهت كسب منافع تجاري شركت باشد وگرنه كسي براي ثواب آخرت بدنبال هم‌افزايي نمي‌رود.

كارشناس ديجيتال ماركتينگ بايد حواسش به برندينگ شركت باشد و آن را مديريت كند.

مثلا با استفاده از تبليغات، آگاهي مخاطبان را با نام و محصولات شركت افزايش دهد و از اين طريق سعي كند فروش را در آينده افزايش دهد.

آموزش كامل تبليغات و نحوه تبليغات اثربخش را ميتوانيد در متمم بخوانيد.( فكر نميكنم ديگه متمم نيازي به معرفي داشته باشه)

يكي ديگر از وظايف كارشناس ديجيتال ماركتينگ آشنايي با ترندهاي روز دنيا در طراحي و تجربه كاربري وب سايت است.

حتما لازم نيست در CSS , HTML تسلط كامل داشته باشيم بلكه با مشاهده وب سايتهايي كه از نظر طراحي و تجربه كاربري در سطح بالايي هستند ميتوانيم الگو بگيريم و از آن در طراحي مجدد سايت شركت خودمان استفاده كنيم.

معمولا تغيير در طراحي سايت توسط تيم فني شركت انجام مي‌شود.

معمولا كسي كه عهده‌دار بازاريابي ديجيتال است دو حالت براي بودجه‌بندي و برنامه‌ريزي خود متصور است:

  • يا بودجه‌اي مشخص براي برنامه‌هاي بازاريابي و تبليغات تعيين شده است
  • يا براساس برنامه‌ريزي كه براي بازاريابي انجام داده است بايد بودجه دريافت كند

اينكه انتخاب كدام مورد در اولويت است كاملا به ميزان منابع، كه اينجا بودجه مد نظر است و استراتژي بستگي دارد.

فردي كه در عهده‌دار  بازاريابي ديجيتال است بايد توانايي برنامه‌ريزي و كنترل بودجه بر روي تمام فعاليتهاي بازاريابي داشته باشد.

يكي از هنرهاي كارشناس ديجيتال ماركتينگ اين است كه بتواند بر روي خواسته‌ها و نيازهاي مشتري تحقيق كند و فعاليتهاي خود را در جهت نياز مشتري تطبيق دهد. بازار را خوب رصد كند و توانايي تشخيص ترند بازار را داشته باشد.

علاوه بر اين از توانايي تحليل رقبا هم برخوردار باشد.

مثلا اگر در ايكامرس فعاليت ميكند تعداد كالاها و تنوع محصولات رقبا را بررسي كند يا مثلا عملكرد سئوي سايت رقيب را با ابزارهاي سئو بررسي كند يا اگر روي بلاگ فعاليت ميكند تعداد مطالب منتشر شده‌ي رقيب در ماه و روز ، نوع محتوا ، انتخاب موضوع محتوا را بررسي كند.

منبع : https://bit.ly/31T1ItE

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.